مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20065 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

با اين كه ياد خدا آرام بخش دلها است، چرا افراد متدين اكثراً دچار ناراحتيهاي روحي ميشوند؟

برادر ظاهر شهبازيان، از اين كه با ما مكاتبه نمودهايد سپاسگزاريم.

هر چند ايمان به خدا و اعتقادات مذهبي از مهمترين عامل مسرتانگيز به شمار ميرود، ولي عامل منحصر به فرد نيست. در كنار ايمان و ذكر خدا عوامل ديگر نيز مطرح است، مثل: كار، خانواده، فعاليتهاي اجتماعي، نگرش مثبت، سلامت جسماني، شوخي، بوي خوش، تفريح، تغذيه مناسب، خواب و استراحت و اميدواري.

خانم اليزابت هارلوك، روان شناس معاصر سه ميم را عوامل اصلي شادي ميداند: محبوبيت، مقبوليت و موفقيت. محبوبيت يعني ديگران را دوست داشته باشيم و دوستمان داشته باشند. مقبوليت يعني مورد پذيرش ديگران بودن و انجام دادن تعهد و مسئوليتي مشخص، موفقيت يعني موفق بودن در كارها.(1)

چه بسا افرادي مؤمن باشند، ولي به عوامل ديگر توجهي نداشته باشند. همين امر كافي است كه شاد نباشند. پس عنصر ايمان براي شادي لازم است، ولي كافي نيست.

از طرفي ممكن است مؤمن، دچار افراط يا تفريط شده باشد، در حالي كه تعادل روحي امري اجتنابناپذير است. امام كاظم (ع) بهرهگيري متعادل از خوشيهاي زندگي را لازم ميداند و ميفرمايد: شبانه روزتان را به چهار قسمت تقسيم كنيد: بخشي را به كار و تلاش اختصاص دهيد. قسمتي را به عبادت خداوند بگذرانيد و بخشي را در كسب دانش و بخش چهارم را در خوشيهاي حلال و پسنديده صرف كنيد و از چهارمي براي سه تاي ديگر كمك بگيريد.(2) بعضي از مؤمنان برداشت صحيحي از ايمان ندارند و فكر ميكنند هر چه عبوس تر باشند، به ايمان نزديك ترند، در حالي كه يكي از صفات مؤمنان به فرمايش امام علي (ع) چهره گشاده داشتن است.(3)

بايد پذيرفت كه شادي پايدار آسان به دست نميآيد و شادمانگي، نتيجه تلاش واقعي و آگاهانه و در نتيجه، قابل انتقال به ديگران است.

بدين ترتيب، بايد باور داشت كه شاد بودن، هنر است و هر كسي اين هنر را ندارد. پس مؤمنان و اشخاص مذهبي اگر بخواند شاد باشند، اولاً بايد باور كنند كه شاد بودن با مؤمن بودن منافاتي ندارد.

ثانياً از افراط و تفريط اجتناب كنند.

ثالثاً: از عوامل شادي آفرين استفاده نمايند. شكي نيست كه جسم در روح تأثير ميگذارد و فعاليت و شاديهاي جسماني، روح را به سرور ميرساند.جوانان مسجدي به ورزش روي آورند و در كنار مجالس عزا و حزن ائمه (ع) مجلس شادي و جشن ميلاد امامان را نيز برپا سازند.

در پايان كتاب شرع و شادي از ابوالفضل طريقه دار و كتاب راز شاد زيستن از اندر و متيوس، ترجمه وحيد افضلي را دو كتاب شادي و زندگي، از مهدي بهادرينژاد را جهت مطالعه معرفي ميكنيم.



پينوشتهاعليهمالسلام

آبراهام مذلو، روانشناسي شخصيت سالم، ترجمه شيوا رويگردان، ص

بحارالانوار، ج

نهج البلاغه، فيض الاسلام، قصار



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.